Odchudzanie – jak się do tego zabrać

Odchudzanie od lat spędza sen z powiek ogromnej ilości osób na całym świecie. Problemy z nadwagą są coraz częściej spotykane. Otyłość zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych, która obok chorób nowotworowych oraz układu krążenia, stanowi duże zagrożenie dla żyjących w dzisiejszych czasach ludzi. Dlaczego tak jest? Pęd życia nie pozwala nam skupić się na tym, co najważniejsze, na zadbaniu o siebie samego. Życie w biegu, wynikający z tego brak właściwych nawyków żywieniowych, stres, zmęczenie, to czynniki, które w znaczny sposób wpływają na problemy ze zbędnymi kilogramami. Jak możemy się ich pozbyć? W artykule przedstawiamy podstawowe zasady wspierające odchudzanie.

Zdrowe odżywianie

Przede wszystkim podejmując decyzję o odchudzaniu, należy dokładnie przemyśleć kroki, które trzeba w tym celu podjąć. Zmiana codziennych nawyków na zdrowe, jest fundamentalną podstawą osiągnięcia wymarzonych celów.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zdrowe odżywianie. Jego podstawowymi zasadami są eliminacja pożywienia typu fast-food oraz produktów wysoko przetworzonych i słodyczy. Produkty te zawierają ogromne ilości cukru oraz substancje szkodliwe dla organizmu (np. wzmacniacze smaku), które zaburzają właściwą pracę naszego organizmu, w tym również procesy metaboliczne. Bardziej restrykcyjne diety zalecają także rezygnację ze spożywania jasnego pieczywa oraz produktów węglowodanowych jak ziemniaki czy makaron. Zdrowa dieta powinna obfitować w warzywa i owoce, które dostarczają niezbędnych dla właściwego funkcjonowania witamin i mikroskładników. Błonnik wspierający procesy trawienne można dostarczyć spożywając pieczywo pełnoziarniste. Niezdrowe tłuszcze należy zastąpić tłuszczami pochodzenia roślinnego, np. z orzechów czy nasion. Nawyki te powinny się wpisać w nasze życie na stałe, tylko wtedy efekty utrzymają się przez długi czas. Należy do nich dołączyć jeszcze jedną, równie ważną zasadę, odchudzanie to proces, który rozpoczyna się kiedy do organizmu dostarczymy mniej kalorii niż wynika to z naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego. W takim momencie następuje spalanie tkanki tłuszczowej. Zatem planując zdrową dietę należy uwzględnić kaloryczność posiłków.
Zdarzają się sytuacje, w których z ustaleniem diety należy zgłosić się do poradni dietetycznej. Jest to najczęściej potrzebne wtedy, kiedy zmagamy się z chorobami towarzyszącymi jak cukrzyca cy insulino oporność. Dietetyk przeprowadzi odpowiednie badania, na podstawie których dobierze odpowiedni rodzaj diety w sposób indywidualny.

Ruch

Jeśli zaplanowaliśmy już dietę, czas pomyśleć o ruchu. Aktywność fizyczna to doskonałe wsparcie odchudzania. Ruch nie tylko pomaga spalić zbędne kalorie, ale także poprawia wydolność organizmu i usprawnia go. W przypadku dużej nadwago warto zacząć od delikatnych aktywności. Regularne spacery mogą być doskonałym wstępem do trudniejszych wyzwań. Bogaty wybór wśród dyscyplin sportowych sprawia, że niemal każdy może odnaleźć swoją ulubioną formę aktywności. A warto, gdyż powodują one nie tylko zmniejszenie się tkanki tłuszczowej, ale także przypływ endorfin, a więc wspaniały humor. Bardzo ważne jest również ograniczenie stresu oraz wypoczynek, które niezbędne są do regeneracji organizmu i jego właściwego funkcjonowania na wszystkich płaszczyznach.

Zdrowy rozsądek

Podjęcie decyzji o odchudzaniu nie powinno być stresujące ani przygnębiające, gdyż może być to przyczyną niepowodzenia. Dobre nawyki powinno się wprowadzić na stałe do swojego życia, tylko wtedy przyniosą one zdrowie. Wszystkie te zabiegi powinny jednak zostać opatrzone w zdrowy rozsądek. Odmawianie sobie wszelkich przyjemności z czasem przyniesie zniechęcenie, zatem raz na jakiś czas, należy pozwolić sobie na poluzowanie wprowadzonych zasad.

 

Leave a Comment